söndag 4 mars 2018

Trotjänaren


Vit var tingesten som innehöll det gift som påverkade hela hennes liv. En trotjänare som tillgivet stod på hennes nattduksbord intill ett glas vatten. Vit var pillerburken som skulle dämpa svärtan. Hennes privata skattgömma, som hjälpte besvärliga dagar att bli lite mer lättbesegrade. "Spelar roll vad den har för färg, det kunde inte bli mer ovidkommande din enfaldiga jävel!" Mumlade hon för sig själv när hon med en van handrörelse skakade ut en tablett i sin hand. Piller först, toalettbesök sen och därefter kaffe, den eviga slentrianmässiga morgonrutinen. Alltid samma sak, som om det vore lika självklart som att andas. Därefter kunde det skilja sig vilt mellan dagarna, det var bara att leva sig igenom dom allt eftersom att dom kom. Det var inte mer att göra. Man visste aldrig i förväg hur en dag skulle komma att bli eller hur främmande man skulle känna sig inför allt. Ett visste man, att de började alla med pillerburken, den som var vit.  Den som skulle få livet att kännas lite mindre miserabelt och lite mer värt att leva."Halleluja!" Det var lika osmakligt som tunt kyrkkaffe alltihop och någonstans luktade det bitter lögn. 


Skrivpuffs ord: vit. 
Nja jag vet inte det känns nog som dagens försök är lite trevande och ofullständigt men det var vad jag lyckades få ner just nu då det inte har blivit så mycket sömn inatt. Får se hur det känns när jag läser om det om en stund.

15 kommentarer:

  1. "Trevande och ofullständigt"? Rått och gripande, skulle jag vilja säga. Om man vet (alltså inte trevar) blir det inte läsvärt och utan ett uns ofullständighet är ingen text komplett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket, det värmer!

      Radera
  2. Gripande och berörande tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Instämmer med föregående "talare"

    SvaraRadera
  4. Verkligen bra skrivet! Bra association till "vit" med pillerburk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket vad glad jag blir!

      Radera
  5. Oavsett vad du tycker om texten, så tycker jag riktigt bra om den. Du fångar hur det är att vara sjuk och beroende av medicin och inte kunna planera sin tillvaro, eftersom man aldrig vet hur man mår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så himla mycket! Texten var nog inte så dålig, utan att det var jag som hade sovit dåligt och min dotter ville ha min uppmärksamhet så jag kunde inte fokusera lika bra på texten som jag hade önskat så det var nog därför det inte kändes bra för mig. För idag när jag läser den känner jag mig okej med den!

      Radera
  6. Gripande och smärtfyllt tycker jag Bea skrivet!

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet! Mina tangenter har utslitna bokstäver .... e och r bredvid varandra ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! Ja sånt som händer! Skönt att höra att dina tangenter är utslitna, fortsätt så! ;)

      Radera